Jumaat, 8 Mei 2009

Adab Berdoa dan Sebab Terkabulnya Doa



Setiap orang pasti memerlukan doa,baik untuk menolak sesuatu yang tidak disukai,ataupun mendatangkan sesuatu yang disenangi.

Pada hakikatnya doa itu tergantung kepada bacaan doa itu sendiri,kesungguhan,serta keikhlasan orang yang mengucapkan juga tidak adanya penghalang yang menyebabkan doa itu tertolak.

Sebuah doa akan dikabulkan apabila dilakukan dengan taturcara yang benar, di waktu-waktu yang tepat,dan tentu saja apabila bersumber dari Al-Quran dan Sunnah.

 Adab dan Sebab Terkabulnya Doa

 Diantara adab berdoa dan beberapa faktor penyebab dikabulkan doa adalah sebagai berikut:

 1.Ikhlas kerana Allah swt. Seperti firman Allah:

فَادْعُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ

Oleh itu maka sembahlah kamu akan Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya (dan menjauhi bawaan syirik), sekalipun orang-orang kafir tidak menyukai (amalan kamu yang demikian). (Surah Mukmin ayat 40)

وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَ‌ٰلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ

Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya, lagi tetap teguh di atas tauhid dan supaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat dan yang demikian itulah agama yang benar.(Surah Al-Bayyinah ayat 5)

 2. Mengawalinya dengan pujian dan sanjungan  kepada Allah swt ,lalu diikuti dengan bacaan salawat atas Rasulullah dan diakhiri dengan hal yang sama.

 3.Bersungguh-sungguh dalam memanjatkan doa.serta yakin akan dikabulkan.

 4.Mendesak dengan penuh kerendahan dalam berdoa dan tidak terburu-buru.

 5.Menghadirkan hati dalam doa.

 6.Memanjatkan doa baikdalam keadaan lapang mahupun susah.

 7. Tidak boleh berdoa dan memohon sesuatu kecuali hanya kepada Allah semata.

 8.Tidak mendoakan keburukan kepada keluarga,harta,anak dan diri sendiri.

 9.Merendahkan suara ketika berdoa iaitu antara samar dan keras.

ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً ۚ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ

Berdoalah kepada Tuhan kamu dengan merendah diri dan (dengan suara) perlahan-lahan. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang melampaui batas.(Surah Al-A’raf ayat 55)

 

وَاذْكُر رَّبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعًا وَخِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ وَلَا تَكُن مِّنَ الْغَافِلِينَ

Dan sebutlah serta ingatlah akan Tuhanmu dalam hatimu, dengan merendah diri serta dengan perasaan takut (melanggar perintahnya) dan dengan tidak pula menyaringkan suara, pada waktu pagi dan petang dan janganlah engkau menjadi dari orang-orang yang lalai.(Surah Al-A’raf ayat 205)

10.Mengakui dosa yang telah diperbuat ,lalumemohon ampunan atasnya ,serta mengakui nikmat yang telah diterima dan bersyukur kepada Allah swt atas nikmat tersebut.

11.Tidak membebani diri dengan membuat sajak dalam berdoa.

12.Tadharru'(merendahkan diri),khusyuk raghbah(berharap untuk dikabulkan) dan rahbah(rasa takut tidak dikabulkan).

فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَوَهَبْنَا لَهُ يَحْيَىٰ وَأَصْلَحْنَا لَهُ زَوْجَهُ ۚ إِنَّهُمْ كَانُوا يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَيَدْعُونَنَا رَغَبًا وَرَهَبًا ۖ وَكَانُوا لَنَا خَاشِعِينَ

Maka Kami perkenankan doanya dan Kami kurniakan kepadanya (anaknya) Yahya, dan Kami perelokkan keadaan isterinya yang mandul, (untuk melahirkan anak) baginya. (Kami limpahkan berbagai ihsan kepada Rasul-rasul itu ialah kerana) sesungguhnya mereka sentiasa berlumba-lumba dalam mengerjakan kebaikan dan sentiasa berdoa kepada kami dengan penuh harapan serta gerun takut dan mereka pula sentiasa khusyuk (dan taat) kepada Kami.”(Surah Al-Anbiya ayat 90)

13.Mengembalikan(hak orang lain)yang dizalimi disertai dengan taubat.

14.Memanjatkan doa tiga kali.

15.Menghadap kiblat.

16.Mengangkat kedua tangan ketika berdoa.

17.Jika mungkin,berwuduk sebelum berdoa.

18.Bertawassul kepada Allah dengan Nama Allah dgn Asma ul Husnadan sifat-sifat-Nya yang Mahatinggi,atau dengan amal salih yang pernah dikerjakan sendiri atau dengan doa seorang salih yang masih hidup dan berada dihadapannya.

19.Makanan dan minuman serta pakaian dari sumber yang halal.

20.Tidak berdoa untuk suatu dosa atau memutuskan silaturrahmi.

21.Menjauhi segala bentuk kemaksiatan.

22.Harus menegakkan amar makruf nahi mungkar(menyuruh kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran).

23.Hendaklah orang berdoa memulai dengan mendoakan diri sendiri,jika dia hendak mendoakan orang lain.

Dipetik dari buku Doa dan Wirid tulisan Yazid b Abdul Qadir Jawas.

0 ulasan:

  © Blogger template 'Soft' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP