Jumaat, 9 Januari 2009

Dalil Seputar Nikah




Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

www.syaukahkarimah.blogspot.com

1.Isteri-isterimu adalah(bagaikan)tanah tempat kamu bercucuk tanam,maka datangilah tanah tempat bercucuk tanam itu dari arah mana saja kamu kehendaki.Dan berbuat baiklah untuk dirimu dan bertakwalah kepada Allah dan ketahuilah bahwa kamu kelak akan menemui-Nya. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang beriman.(2:223)

2.Di antara tanda-tanda kekuasaanNya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri supaya rasa cenderung dan tenteram kepadanya.Juga dijadikannya diantara kamu rasa kasih sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang mahu berfikir.(30:21)

3.Dialah yang menciptakan Engkau dari diri yang satu,dan daripadanya Dia menciptakan isterinya,agar dia merasa senang kepadanya.(al-A’raf :189)

4.Jika seorang hamba menikah, maka sesungguhnya ia telah menyempurnakan setengah dari agamanya. Oleh kerana itu bertakwalah kepada Allah untuk menyempurnakan sebagian yang lainnya( HR Baihaqi dengan sanad Hasan

5.Dunia itu perhiasan dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita(isteri) yang solehah( HR Muslim)

6.Rasulullah Salallahu A’laihi Wasallam bersabda:
Ada tiga golongan yang pasti ditolong Allah iaitu bidak mukatab(seorang budak yang ingin memerdekakan diri dengan cara geram) yang ingin melunasi hutangnya,orang yang menikah demi menjaga diri dari perbuatan maksiat dan para pejuang di jalan Allah.( Hadis Riwayat Tirmidzi, Nasa’I dan Ibnu Majah)

7.Ibnu Mas’ud berkata SEkalipun usiaku tersisa 10 hari,maka aku lebih suka menikah agar diriku tidak membujang ketika bertemu Allah SWT.

8.‘’Dan orang-orang yang belum mampu untuk melaksanakan pernikahan,maka hendaklah mereka menjaga kesucian diri sehingga Allah SWT memampukan mereka dengan kurnia-Nya(24:33)

9. Rasulullah Salallahu A’laihi Wasallam bersabda: Wahai para pemuda.barangsiapa diantara kalian memiliki kemampuan untuk menikah,maka menikahlah.Kerana sesungguhnya hal itu dapat mencegah pandangan mata kalian dan menjaga kehormatan kalian.Sedang bagi siapa yang belum mampu,maka hendaknya ia berpuasa dan puasa itu perisai baginya(HR Bukhari Muslim)

10.Ibnu Abbas berkata: “ Menikahlah kalian!Kerana suatu hari bersama isteri lebih baik daripada ibadah seperti ini(maksudnya adalah solat) selama satu tahun.

11. Ibnu Mas’ud berkata-dalam keadaan tertusuk pedang ketika perang sedang berkecamuk-Nikahkan aku,sebab aku tidak senang jika bertemu Allah dalam keadaan membujang.

12.Dan nikahkanlah orang-orang yang sendirian di antara kamu serta orang-orang yang layak(untuk menikah) dari hamba-hamba sahayamu yang laki-laki mahupun hamba perempuan.Jika mereka miskin Allah SWT akan memampukan mereka dengan kurniaNya. Dan Allah Maha Luas(pemberian-Nya) lagi Maha mengetahui.(24:32)

13. Rasulullah Salallahu A’laihi Wasallam bersabda: Perempuan itu dinikahi kerana empat perkara iaitu kerana hartanya,keturunan,kecantikan dan agamanya,namun nikahilah kerana agamanya(jika tidak) nescaya kamu sengsara.( HR Bukhari, Muslim,Abu Dawud, dan An Nasa’i)

14. Dan janganlah kamu nikahi wanita-wanita musyrik ,sebelum mereka beriman.SEsungguhnya wanita budak yang mukmin adalah lebih baik daripada wanita musyrik,walaupun dia sangat menarik hatimu(2:221)

15. Rasulullah Salallahu A’laihi Wasallam bersabda: Sesungguhnya sebab dari keberkahan wanita ialah mempermudah di dalam meminang, dalam mahar dan saat menggaulinya( HR Ahmad dan Nasa’i)

Kepincangan Yang Memperdaya


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

www.syaukahkarimah.blogspot.com

Memulakan penulisan ini dengan kalimah yang mengundang seribu makna. Inilah asal niatnya. Agar apa sahaja yang dilakukan atas bumi ini memberi makna. Tetapi makna apakah yang diselami semua manusia atas kehidupan ini? Kehidupan dunia yang dikejar-kejar, dikorbankan seluruh jiwa dan raga kerana atas desakan. ‘Aku nak hidup!.

Ungkapan yang menggerakkan segala otot-otot manusia bekerja,merentas nilai masa dan moral kerana tujuan yang satu ini. Tetapi manusia selalu lupa,atau sengaja melupakan dirinya bahawa kepenatan dan kelelahan perjuangan ini entah membawa hasil yang bagaimana pada penghujung dirinya.Akhirat.

Inilah matlamat kehidupan yang dilupakan. Manusia sekarang benar-benar terpedaya,dipermain dan terkontang kanting atas urusan dunia. Dunia itu ladang akhirat. Hujah ditegakkan. Ya,tiada sesiapa yang boleh nafikannya kerana itulah yang disampaikan melalui kalam Yang Esa. Tetapi sebelum bijak berkata-kata selidikilah diri itu apa benar kita memahaminya? Kalimah tauhid pun belum tentu kita fahami,jangan berani untuk menegakkan isi dalamnya. Cuba lah ditanya pada mahasiswa dan mahasisiwi universiti,apa itu kalimah tauhid? Terkontang kanting dicari jawapannya. Ini adalah realiti yang tidak mendapat perhatian dan tidak dipedulikan.

Anak tidak solat, tidak pandai mengaji Al-Quran, tidak menutup aurat mengikut syariat, bergaul bebas,tidak apa. Yang itu adalah hal kedua,hal utama adalah ijazah. Kena belajar,tumpu belajar,jangan fikir benda lain, tidak perlu susahkan diri dengan kerja islami, tidak perlu memahami dakwah,tidak perlu memahami apa itu sunnah, itu hal kemudian. Yang penting, score pointer.

Kerana sekarang zaman duit. Pointer tinggi penting untuk dapat kerja. Salah ke untuk bekerja keras demi pointer? Tidak.Tidak sesekali salah. Yang salahnya,kerana mengejar pointer dunia,urusan agama yang memberi pointer akhirat dilupakan.

Berapa ramai yang sanggup luangkan masa untuk hadiri program agama? Berapa ramai yang ambil kesempatan menggunakan sedikit duit ptptn untuk membeli buku agama?Berapa ramai yang ambil masa untuk datang kelas agama? Di university tiada kelas agama. Inilah alasan yang selalu disuarakan.

Nak seribu daya,tak nak seribu dalih.

SELAMAT ATAS PRINSIP SALAF



Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

www.syaukahkarimah.blogspot.com

Definisi Salaf

As-Salaf secara bahasa atau etimologi, menurut pengarang kitab Lisanul ‘Arab adalah berasal dari kata salafa, yaslufu, sulufun, dan suluufan yang membawa maksud “taqaddama” (mendahului). Salaf adalah orang yang mendahuluimu, yang terdiri dari ibu bapamu dan keluargamu yang lebih dahulu atau yang lebih tua usianya dan lebih mulia darimu.

As-Salaf secara istilah atau terminologi adalah merujuk kepada generasi Sahabat, Tabi’in, Tabi’ut Tabi’in, dan sesiapa yang mengikuti mereka dalam kebaikan dan petunjuk. (Lihat: Sikap Ahlussunnah wal Jama’ah Terhadap Ahli Bid’ah Dan Pengikut Hawa Nafsu, oleh Syaikh Dr. Ibrahim Amir ar-Ruhaili, Terbitan Darul Falah, jil 1, m/s. 63)

Dengan ini, perkataan as-Salaf dinisbahkan kepada para imam mutaqaddimin (yang terdahulu) yang terdiri dari para ulama generasi pertama, kedua, dan ketiga yang diberkahi. Mereka adalah para Sahabat radhiyallahu ‘anhum, Tabi’in, dan Tabi’ut Tabi’in yang disebutkan di dalam banyak hadis-hadis Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam. (Lihat: Manhaj ‘Aqidah Imam asy-Syafi’i, oleh Syaikh Dr. Muhammad bin A. W. Al-‘Aqil, Terbitan Pustaka Imam asy-Syafi’i, m/s. 57)

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda (maksudnya), “Sebaik-baik manusia adalah dari generasiku (para sahabat), kemudian dari generasi selepasnya (tabi’in), dan kemudian generasi selepasnya (tabi’ut tabi’in). Setelah itu datanglah kaum yang kesaksian salah seorang dari mereka mendahului sumpahnya dan sumpahnya mendahului kesaksiannya.” (Hadis Riwayat al-Bukhari)

Ahlus Sunnah Yang Sebenar Adalah Pengikut Salaf

Penisbahan nama Ahlus Sunnah wal Jama’ah bermula pada akhir zaman sahabat. Manakala sebahagian pandangan menyatakan bahawa ia bermula apabila timbulnya zaman fitnah di era kepimpinan Ali dan Mu’awiyah radhiyallahu ‘anhuma. Iaitu di mana munculnya golongan ahli bid’ah dari kelompok Khawarij, Rafidhah (atau Syi’ah), Jahmiyah, Qadariyah, dan seumpamanya yang mana mereka dikenali dengan pelbagai perbuatan bid’ah dan penyimpangannya dalam menafsirkan al-Qur’an dan as-Sunnah. Maka, atas sebab perselisihan yang melanda, para ulama pada masa tersebut serta selepasnya telah mengambil kata Ahlus Sunnah sebagai suatu bentuk penisbahan kepada golongan yang benar.

Ibnu Hazm rahimahullah menjelaskan bahawa, “Ahlus Sunnah yang dimaksudkan adalah golongan yang berada di atas kebenaran, manakala selain mereka adalah Ahli Bid’ah. mereka (Ahlus Sunnah) adalah para Sahabat radhiyallahu ‘anhum dan setiap orang yang berpegang kepada prinsip-prinsip mereka (dalam beragama) dari kalangan Tabi’in yang terpilih. Kemudian para ahli hadis dan golongan yang mengikuti mereka dari kalangan para fuqaha dari generasi ke generasi sehingga ke zaman kita ini. Juga golongan yang mengikuti mereka dari kelompok masyarakat awam di timur dan barat semoga rahmat Allah ke atas mereka.” (Lihat: Sikap Ahlussunnah wal Jama’ah Terhadap Ahli Bid’ah Dan Pengikut Hawa Nafsu, oleh Syaikh Dr. Ibrahim Amir ar-Ruhaili, Terbitan Darul Falah, jil 1, m/s. 32)

Menurut Syaikh al-Islam Ibnu Taimiyah rahimahullah, katanya, “Mereka (Ahlus Sunnah) adalah orang-orang yang berpegang teguh kepada Kitabullah dan Sunnah Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam berdasarkan kesepatan generasi terawal dari kalangan kaum Muhajirin, Anshar, dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik.” (Lihat: Sikap Ahlussunnah wal Jama’ah Terhadap Ahli Bid’ah Dan Pengikut Hawa Nafsu, oleh Syaikh Dr. Ibrahim Amir ar-Ruhaili, Terbitan Darul Falah, jil 1, m/s. 33)

Penisbahan kepada nama Ahlus Sunnah adalah berpandukan kepada hadis-hadis Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam sendiri. Dan di antara nama-nama lain yang tsabit dari hadis-hadis Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam adalah seperti al-Firqah an-Najiyah (golongan yang selamat), ath-Thaifah al-Manshurah (golongan yang mendapat pertolongan), dan as-Salaf itu sendiri. Perlu kita fahami bahawa dengan nama-nama yang masyhur ini bagi Ahlus Sunnah, tidaklah ia sekali-kali menafikan dari penisbahan asas kepada Islam, kerana nama-nama itu sendiri adalah merujuk kepada prinsip-prinsp Islam yang sebenar. (Lihat: Sikap Ahlussunnah wal Jama’ah Terhadap Ahli Bid’ah Dan Pengikut Hawa Nafsu, oleh Syaikh Dr. Ibrahim Amir ar-Ruhaili, Terbitan Darul Falah, jil 1, m/s. 41)

Pernisbahan nama ini bukanlah suatu ciptaan atau penisbahan yang diambil dari nama tokoh-tokoh tertentu seperti mana yang berlaku kepada kelompok Ahli Bid’ah dari golongan Jahmiyah yang mengambil sempena nama tokoh mereka al-Jahm bin Shafwan, az-Zaidiyah yang dinisbahkan kepada Zaid bin Ali, al-Kulabiyah kepada Abdullah bin Kullab, atau al-Asy’ariyah kepada Abu Hasan al-Asy’ari. Bukan juga diambil dari penzahiran perbuatan sesuatu kelompok itu terhadap bid’ahnya sebagaimana contohnya penisbahan nama ar-Rafidhah disebabkan mereka menolak kepimpinan Zaid bin Ali, al-Qadariyah kerana penyimpangan mereka dalam persoalan takdir, Murji’ah kerana menyatakan amal tiada kaitan dengan iman, dan Khawarij kerana mereka keluar dari kepimpinan khalifah Ali bin Abu Thalib radhiyallahu ‘anhu.

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda (maksudnya), “Hendaklah kamu berpegang teguh kepada sunnahku dan sunnah Khulafa’ur Rasyidin yang mendapat petunjuk. Berpegang teguhlah dengannya walaupun sehingga menggigitnya dengan gigi geraham. Jauhilah kamu dari perkara-perkara yang baru (dalam agama), kerana sesungguhnya setiap perkara baru itu adalah bid’ah dan setiap bid’ah itu adalah kesesatan.” (Hadis Riwayat Abu Daud)

“Sesungguhnya Bani Isra’il telah berpecah-belah menjadi 72 golongan, dan umatku akan berpecah-belah menjadi 73 golongan. Mereka semua di neraka kecuali satu golongan (yang selamat)”. Para sahabat bertanya: “Siapakah golongan (yang selamat) itu wahai Rasulullah?” Beliau menjawab: “Mereka yang berjalan dengan jalan di mana aku dan para sahabatku ada di atasnya”.” (Hadis Riwayat at-Tirmidzi)

Dalam riwayat yang lain (maksudnya): “Dan umatku ini akan berpecah menjadi 73 golongan, semuanya di neraka kecuali satu”. Para sahabat bertanya: “Siapakah mereka wahai Rasulullah?” Rasulullah menjawab: “Mereka adalah orang-orang yang keadaannya sentiasa berada di atas jalanku dan jalan para sahabatku”.” (Hadis Riwayat ath-Thabrani)

Di sini menunjukkan bahawa prinsip kebenaran dalam beragama itu adalah berpandukan kepada prinsip para sahabat yang merupakan golongan Salaf (generasi awal). Iaitu dengan meneliti bagaimana mereka berpegang kepada Kitabullah (al-Qur’an) dan sunnah Rasul-Nya. Maka, begitu jugalah wajib untuk kita mengambil dan memahami al-Qur’an dan as-Sunnah iaitu berdasarkan kefahaman dan tafsiran generasi salaf yang terbaik iaitu para sahabat Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam yang diredhai dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik. Menurut Imam Ahmad rahimahullah, “Prinsip-prinsip Ahlus Sunnah menurut kami adalah berpegang teguh dengan prinsip yang dipegang oleh para sahabat Rasulullah dan berqudwah (mengambil contoh) dari mereka.” (Ushul as-Sunnah, oleh Imam Ahmad, Tahqiq oleh Walid bin Muhammad Nubaih, Terbitan Pustaka Darul Ilmi, prinsip no. 1)

Memahami Agama Di Atas Prinsip Salaf

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman (maksudnya), “Orang-orang yang terdahulu lagi yang paling awal (masuk Islam) dari golongan Muhajirin dan Anshar dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik, Allah redha kepada mereka dan mereka pun redha kepada Allah dan Allah menyediakan bagi mereka Syurga-syurga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya selama-lamanya. Mereka kekal di dalamnya. Itulah kemenangan yang besar.” (Surah at-Taubah, 9: 100)

Setiap umat Islam secara asasnya mereka sentiasa berpegang teguh dengan al-Qur’an dan as-Sunnah. Namun, kita tetap melihat bahawa ia terus menerus melahirkan pelbagai perbezaan dan perpecahan. Ini antara yang paling utama adalah kerana kaedah yang mereka pegang dalam mengambil dan memahami al-Qur’an dan as-Sunnah itu berbeza-beza, ada yang benar dan ada yang salah. Maka, untuk menghapuskan perbezaan tersebut, hanyalah dengan kembali merujuk kepada kefahaman (tafsiran) para salaf yang terdiri daripada golongan Sahabat radhiyallahu ‘anhum... Ini adalah kerana mereka (Sahabat radhiyallahu ‘anhum) telah menyaksikan (mengalami) sendiri turunnya al-Qur’an dan mengetahui (memahami) tafsiran yang sebenar secara langsung dari Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam. (Lihat: Madarikun Nazhar fi as-Siyasah, oleh Syaikh Abdul Malik Ramadhani al-Jazairi, Terbitan Pustaka Imam Bukhari, jil. 1, m/s. 13-14)

Dengan ini dapat kita fahami bahawa dalam prinsip beragama, adalah suatu yang wajib untuk kita mengambil dan memahaminya dengan berpandukan sebagaimana apa yang telah sedia difahami oleh para Salaf yang terbaik iaitu dari golongan manusia yang paling awal beriman (para sahabat) dan mereka yang mengikuti mereka dengan baik. Maka, prinsip-prinsip aqidah dan keimanan yang kita bina mestilah berpandukan kepada prinsip-prinsip keimanan yang mereka contohkan. Begitulah juga dengan kaedah-kaedah perlaksanaan amal-amal kita dalam beribadah di mana yang dinamakan sebagai amal yang soleh itu mestilah ada contohnya dari Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam berpandukan kefahaman generasi salaf yang terbaik (yang soleh). Dengan itu, sekaligus kita menolak dan meninggalkan sebarang tafsiran yang menyimpang yang terbina selain dari kefahaman tersebut. Di mana kebanyakan hasil agama yang menyimpang itu sebenarnya adalah bermula dari kaedah penafsiran yang mengutamakan akal, mengikuti hawa nafsu, dan membelakangkan prinsip-prinsip para salaf.

Secara umumnya, kaedah-kaedah atau prinsip-prinsip para salaf tersebut adalah dengan,

1 - Mengambil Zahir al-Qur’an dan as-Sunnah di dalam setiap persoalan aqidah. Iaitu dengan mendahulukan wahyu berbanding akal dan tidak meremehkan salah satu darinya sama ada daripada al-Qur’an atau pun as-Sunnah iaitu dengan meletakkan as-Sunnah seiring al-Qur’an.
2 - Menghormati ucapan para Sahabat radhiyallahu ‘anhum dengan mengambil kefahaman dan segala fakta yang datang dari mereka.
3 - Memelihara akal agar tidak membahaskan sesuatu yang diluar kemampuannya.
4 - Berwaspada terhadap segala bentuk perkara-perkara baru (bid’ah) yang muncul dalam prinsip-prinsip beragama.
5 - Memberi perhatian serta keutamaan kepada kesatuan kaum muslimin bagi tujuan menjauhi perpecahan. (Lihat: Manhaj ‘Aqidah Imam asy-Syafi’i, oleh Syaikh Dr. Muhammad bin A. W. Al-‘Aqil, Terbitan Pustaka Imam asy-Syafi’i, m/s. 58-76)

dipetik dari http://an-nawawi.blogspot.com

Mereka Yang Merasa Diri Paling Terbaik adalah Paling Tidak Terbaik

Melabelkan diri sebagai seorang pendakwah,seorang daie dan seorang murobbi memang mudah. Hanya perlu kerap menghadiri program yang ditetapkan, menghadiri syuro dan sebagainya maka sekarang sudah ada pegangan dalam diri mereka adalah pendakwah terbaik.

Ditambah lagi dengan nilai ibadah yang cukup terjaga,setiap hari dihitung-hitung akan kecukupan dan jika benar-benar mencapai target maka dia akan dikatakan telah mantap imannya. Bacaan Al-Quran dibaca dengan sangat laju untuk mencukupkan juzuk .Hukum tajwid mungkin dipandang sepi asalkan sedap sebut.

Salahkah kita berusaha mencapai yang terbaik dalam ibadah kita? Tidak,tidak pernah salah kerana itulah yang dianjurkan dalam agama.

Firman Allah SWT
Ertinya: dan siapa yang menghendaki akhirat dan berusaha mengerjakan amal yang baik untuk akhirat dengan usaha yang layak bagiNya, sedang ia beriman,maka mereka yang demikian keadaannya,diberi pahala akan amal usahanya.(Al-Isra’:19)
Tetapi apa itu definisi terbaik dalam agama? Terbaik dalam ibadah atau amalan harian sesekali tidak bergantung pada kuantiti kerana banyaknya amal tidak menjamin kedudukan kita di akhirat. Untuk menjadi hamba yang benar-benar bertakwa adalah mencari ilmu untuk memperbaiki ibadah tersebut dan dalam masa yang sama cuba untuk konsistenkan pada kehidupan seharian.

Sesungguhnya Allah mencintai hambanya yang beramal sedikit tetapi istiqamah.
Kerap kali kita yang mengetahui sedikit lebih tentang Islam berbanding orang lain merasakan kita adalah yang terbaik. Seolah-olah apa sahaja yang dibuat dan dikeluarkan oleh kita adalah betul dan perlu dipatuhi. Melabelkan diri sebagai seorang daie dan pendakwah adalah mulia tetapi jangan lupa bahawa label inilah yang bisa memperdaya dan memakan diri.

Perasan atau tidak setiap kali memberi pengisian atau tazkirah seringkali kita menuding jari pada orang luar? Menceritakan akan solat mereka yang ditinggalkan,menceritakan mengenai aurat mereka yang tidak ditutup dan maksiat lain.
Pemberitahuan bertujuan peringatan amat digalakkan tetapi terkadang kata-kata kita bersifat menghukum dan memandang rendah akan yang lain. Kesalahan kita dianggap ujian tetapi kesalahan orang lain dianggap hukuman atau bala atas diri mereka.
Seringkali kita melabel diri kita sebagai pembawa kebenaran tetapi mengapa kita menolak kebenaran yang sedang disampaikan oleh orang lain? Atas nama apakah kita bergerak dan berjuang selama ini? Kerana jemaah atau apa?

Daie yang benar adalah daie yang semakin hari semakin memperbaiki diri dengan membukakan hati dengan perasaan rendah diri akan kekhilafan yang berada dalam dirinya. Daie yang ikhlas akan sedar dan mencari jalan yang paling benar serta mengikut secara tepat seperti yang digariskan dalam Al-Quran dan Sunnah.

FirmanNya,:’’ Pada hari ini,Aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu,dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu, dan Aku telah redhakan Islam itu menjadi agama untuk kamu.( Al-Maidah:3)

Maka untuk mengikuti Islam,tatur caranya adalah bersandarkan jalan yang ditunjuki Al-Quran dan Sunnah bukan hanya mengikuti persangkaan akal fikiran semata-mata. Matlamat tidak pernah sesekali menghalalkan cara.

Atas nama matlamat juga terkadang para daie berbuat tindakan hingga melukakan hati banyak pihak. Kita memperlakukan orang bawahan kita seperti manusia berdosa. Tiada adab dan etika. Sedikit kesalahan terus dihukum lemah iman. Berbeza pemikiran terus dianggap penentang. Orang yang tidak bersama kita dianggap paling rugi. Percakapan kita seolah-olah kita menganggap hanya kita yang mengetahui jalan menuju syurga.
Keegoan para manusia yang sering melabelkan diri mereka sebagai daie inilah yang sebenarnya meruntuhkan nilai dakwah yang cuba disampaikan. Jangan sampai orang tidak menerima dakwah kita kerana cara kita yang salah kerana kita sendiri sebenarnya telah mencemarkan kesucian Islam.

Diperjuangan manapun kita berada jangan sesekali kita menganggap kita berada di atas landasan yang seratus peratus betul. Secara tidak langsung kita akan menutup pintu hati kita segala ilmu berharga atau kebenaran yang mungkin tersembunyi.
Sesiapa yang benar-benar ikhlas hatinya dalam menjalani kehidupan sebagai manusia muslih,dia akan terus berusaha dan berusaha mencari ilmu yang hakiki.Bukan sekadar mengikut membabi buta kata orang yang kita label sebagai atasan atau taksubnya kepada landasan yang sedang kita berjuang bersama.

Janganlah kita menjadi seperti yang difirmankan Allah SWT:
‘’Kebanyakan penghuni neraka itu adalah jin dan manusia,di mana mereka diberi hati,tetapi tidak merasa,mereka diberi mata,tetapi tidak melihat dan mereka diberi telinga tetapi tidak mahu mendengar.Mereka itu bagaikan haiwan malahan lebih sesat(hina) daripada itu dan mereka itu tergolong orang yang lalai.’’( Al-A’raf:179)

Semakin banyak ilmu yang kita belajar dan peroleh sebenarnya semakin tawaduklah hati kita.Semakin sedarlah kita akan banyaknya lautan ilmu yang kita belum tempuh. Jika dengan banyaknya ilmu semakin rasa hebat diri kita, ubahlah kembali niat yang kian terpesong itu.

  © Blogger template 'Soft' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP