Jumaat, 9 Januari 2009

Dalil Seputar Nikah




Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

www.syaukahkarimah.blogspot.com

1.Isteri-isterimu adalah(bagaikan)tanah tempat kamu bercucuk tanam,maka datangilah tanah tempat bercucuk tanam itu dari arah mana saja kamu kehendaki.Dan berbuat baiklah untuk dirimu dan bertakwalah kepada Allah dan ketahuilah bahwa kamu kelak akan menemui-Nya. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang beriman.(2:223)

2.Di antara tanda-tanda kekuasaanNya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri supaya rasa cenderung dan tenteram kepadanya.Juga dijadikannya diantara kamu rasa kasih sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang mahu berfikir.(30:21)

3.Dialah yang menciptakan Engkau dari diri yang satu,dan daripadanya Dia menciptakan isterinya,agar dia merasa senang kepadanya.(al-A’raf :189)

4.Jika seorang hamba menikah, maka sesungguhnya ia telah menyempurnakan setengah dari agamanya. Oleh kerana itu bertakwalah kepada Allah untuk menyempurnakan sebagian yang lainnya( HR Baihaqi dengan sanad Hasan

5.Dunia itu perhiasan dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita(isteri) yang solehah( HR Muslim)

6.Rasulullah Salallahu A’laihi Wasallam bersabda:
Ada tiga golongan yang pasti ditolong Allah iaitu bidak mukatab(seorang budak yang ingin memerdekakan diri dengan cara geram) yang ingin melunasi hutangnya,orang yang menikah demi menjaga diri dari perbuatan maksiat dan para pejuang di jalan Allah.( Hadis Riwayat Tirmidzi, Nasa’I dan Ibnu Majah)

7.Ibnu Mas’ud berkata SEkalipun usiaku tersisa 10 hari,maka aku lebih suka menikah agar diriku tidak membujang ketika bertemu Allah SWT.

8.‘’Dan orang-orang yang belum mampu untuk melaksanakan pernikahan,maka hendaklah mereka menjaga kesucian diri sehingga Allah SWT memampukan mereka dengan kurnia-Nya(24:33)

9. Rasulullah Salallahu A’laihi Wasallam bersabda: Wahai para pemuda.barangsiapa diantara kalian memiliki kemampuan untuk menikah,maka menikahlah.Kerana sesungguhnya hal itu dapat mencegah pandangan mata kalian dan menjaga kehormatan kalian.Sedang bagi siapa yang belum mampu,maka hendaknya ia berpuasa dan puasa itu perisai baginya(HR Bukhari Muslim)

10.Ibnu Abbas berkata: “ Menikahlah kalian!Kerana suatu hari bersama isteri lebih baik daripada ibadah seperti ini(maksudnya adalah solat) selama satu tahun.

11. Ibnu Mas’ud berkata-dalam keadaan tertusuk pedang ketika perang sedang berkecamuk-Nikahkan aku,sebab aku tidak senang jika bertemu Allah dalam keadaan membujang.

12.Dan nikahkanlah orang-orang yang sendirian di antara kamu serta orang-orang yang layak(untuk menikah) dari hamba-hamba sahayamu yang laki-laki mahupun hamba perempuan.Jika mereka miskin Allah SWT akan memampukan mereka dengan kurniaNya. Dan Allah Maha Luas(pemberian-Nya) lagi Maha mengetahui.(24:32)

13. Rasulullah Salallahu A’laihi Wasallam bersabda: Perempuan itu dinikahi kerana empat perkara iaitu kerana hartanya,keturunan,kecantikan dan agamanya,namun nikahilah kerana agamanya(jika tidak) nescaya kamu sengsara.( HR Bukhari, Muslim,Abu Dawud, dan An Nasa’i)

14. Dan janganlah kamu nikahi wanita-wanita musyrik ,sebelum mereka beriman.SEsungguhnya wanita budak yang mukmin adalah lebih baik daripada wanita musyrik,walaupun dia sangat menarik hatimu(2:221)

15. Rasulullah Salallahu A’laihi Wasallam bersabda: Sesungguhnya sebab dari keberkahan wanita ialah mempermudah di dalam meminang, dalam mahar dan saat menggaulinya( HR Ahmad dan Nasa’i)

0 ulasan:

  © Blogger template 'Soft' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP