Khamis, 15 Januari 2009

Adakah Cara Solat Kaum Wanita Berbeza dengan kaum Lelaki?



Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

www.syaukahkarimah.blogspot.com

Sabda Rasulullah shalallahu ‘alaihi wasallam:
“ Sesungguhnya di belakang kalian ada hari-hari di mana orang yang sabar ketika itu seperti memegang bara api. Mereka yang mengamalkan sunnah pada hari itu akan mendapatkan pahala lima puluh kali dari kalian yang mengamalkan amalan tersebut. Para sahabat bertanya: ‘Mendapatkan lima puluh kali dari kita atau dari mereka?.Rasulullah shalallahu ‘alaihi wasallam
menjawab: ‘Bahkan lima puluh kali pahala dari kalian”

[Diriwayatkan oleh at-Tirmidzi Abu Daud, Ibnu Majah,Ibnu Hibban dan al-Hakim. Hadis ini adalah hadis sahih dan telah dishahihkan oleh Imam al-Hakim dan disepakati oleh az-Dzahabi dalam Dharuratul Ihtimam, m.s 49 oleh Syaikh Abdus Salam bin Barjas]

Dari Meja Penyusun ...

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, kami memuji-Nya dan kami memohon pertolongan-Nya dan kami memohon keampunan-Nya, dan kami berlindung kepada Allah dari keburukan diri kami dan dari keburukan perbuatan kami. Sesiapa yang diberi petunjuk oleh Allah maka tiadalah kesesatan baginya dan sesiapa yang disesatkan oleh Allah maka tiadalah petunjuk baginya. Kami bersaksi bahawa tiada tuhan kecuali Allah yang Maha Esa, tiada sekutu bagi-Nya dan kami bersaksi bahawa Muhammad adalah hamba-Nya dan Rasul-Nya.

Untuk makluman sidang pembaca sekalian, risalah yang sedang berada di tangan anda ini merupakan himpunan beberapa risalah berhubung dengan persoalan fiqh wanita, yang antara lainnya membahas beberapa persoalan fiqh yang sering menjadi bahan polemik di dalam masyarakat kita, khususnya kaum wanita. Antara isu yang akan dibincangkan di dalam risalah ini adalah persoalan adakah tata-cara perlaksanaan solat kaum lelaki berbeza dengan kaum wanita, adakah terbatal wuduk jika menyentuh kaum wanita, amalan-amalan yang dibolehkan kepada kaum wanita di bulan Ramadhan serta hukum bagi wanita haid yang memasuki masjid. Dengan membawa segala hujah-hujah ilmiah yang bersumberkan dari nas-nas al-Qur’an, al-Sunnah yang sahih, atsar para sahabat serta pandangan alim ulamak muktabar yang diakui dan diiktiraf oleh dunia Islam, para penulis risalah telah pun berjaya menampilkan beberapa pandangan yang rajih (terkuat) dan sarih (jelas) bagi menyelesaikan persoalan-persoalan tersebut. Mudahan-mudahan, dengan ilmu yang disampaikan menerusi risalah ini sedikit sebanyak dapat memberi kepuasan kepada para pembaca sekalian, sekaligus mengurangkan ketegangan di kalangan golongan yang sering menjadikan isu terbabit sebagai bahan polemik dan perdebatan.

Pasti sahaja – menurut jangkaan penyusun - dalam beberapa perkara yang bakal disebutkan di dalam risalah ini terdapat sebahagiannya yang bercanggah atau tidak “sehaluan” dengan pegangan atau amalan “kebiasaan” di kalangan segelintir para pembaca risalah ini. Dalam menghadapi suasana ini, saya menyeru kepada sidang pembaca yang budiman agar mengambil sikap berlapang dada serta berfikiran terbuka dengan menjadikan segala dalil dan hujah yang dipersembahkan oleh para penulis risalah sebagai “tolok ukur” bagi menilai kebenaran maklumat dan kesahihahan fakta yang terkandung di dalam risalah-risalah tersebut. Perlu dicatit juga bahawa, menolak sesuatu pendapat yang jelas memiliki keterangan yang benar dari al-Quran dan al-Sunnah yang sahih secara membuta tuli tanpa mengambil sebarang pertimbangan atau penilaian ilmiah yang sewajarnya bukanlah merupakan ciri seorang mukmin yang benar. Malah, sikap seperti ini adalah bertolak belakang dengan firman Allah yang menganjurkan agar setiap muslimin/muslimat bersikap kritis dan senantiasa mengutamakan sesuatu yang haq di sisi agama. Golongan inilah yang mendapat pujian Allah sebagai golongan yang “mendapat petunjuk” dan “berakal sempurna” sebagaimana firman-Nya:

“(Orang-orang) yang berusaha mendengar perkataan-perkataan yang sampai kepadanya lalu mereka memilih dan mengikuti akan yang sebaik-baiknya (pada segi hukum agama), mereka itulah orang-orang yang telah diberi hidayah petunjuk oleh dan mereka itulah orang-orang yang berakal sempurna” (Surah az-Zumar : 18)

Penyusun mengharapkan agar kehadiran risalah yang serba ringkas ini dapat meniupkan semangat para pembaca untuk terus giat mencari ilmu agama disamping ianya menjadi pemangkin kepada melahirkan lebih ramai lagi golongan muda yang celik agama dan mencintai Sunnah Rasulnya yang sahih, Nabi Muhammad shalallahu-‘alaihi-wasallam. Firman Allah yang mulia di bawah ini dititipkan khas buat tatapan para pembaca sebagai motivasi untuk terus mempelajari ilmu agama-Nya, sekaligus menjadi penutup kepada mukaddimah risalah ini. Sekian dahulu dari pihak kami, selamat membaca. Firman-Nya:

“Dan orang-orang yang berusaha bersunguh-sungguh kerana memenuhi kehendak agama Kami, sesungguhnya Kami akan memberi hidayah (memimpin) ke jalan-jalan (agama) Kami, dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah berserta orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya” (Surah al-‘Ankabut : 69)
Adakah Cara Solat Kaum Wanita
Berbeza Dengan Kaum Lelaki ?

Penulis : Mohd Hairi Nonchi

Ada sebahagian ulama’ berpendapat bahawa cara melaksanakan solat antara lelaki dan wanita berbeza. Mereka mengemukakan banyak hadith untuk menyokong pendapat itu. Tetapi kesemua hadith itu dha’if dan tidak boleh dijadikan sandaran hujah. Pendapat yang terpilih (rajih) adalah tidak wujud perbezaan cara solat antara kaum lelaki dengan kaum wanita, sama ada ketika sujud, duduk dan sebagainya. Hal ini berdasarkan keumuman sabda Rasulullah shalallahu-‘alaihi-wasallam yang memerintahan agar setiap kaum muslim (merangkumi kaum lelaki dan kaum wanita) solat seperti mana baginda mengerjakannya. Hadith yang dimaksudkan :

“Solatlah kamu sebagaimana kamu melihat (tata cara) aku (mengerjakan) solat” (Hadith riwayat al-Bukhari dalam Shahih al-Bukhari , hadis no: 631)

Inilah juga pendapat (yakni menjadikan keumumam dalil ini sebagai bukti kewajipan meneladani tata-cara perlaksanaan solat Rasulullah dalam segenap sapek, baik di kalangan lelaki mahupun wanita) Ibrahim an-Nakha’i rahimahullah sebagaimana katanya: “Seorang wanita melakukan dalam solat seperti apa yang dilakukan oleh kaum lelaki” (Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Syaibah, jil. 2, ms. 75 dengan sanad yang sahih).

Dalam pada itu, dalam hadith yang diriwayatkan oleh Ibn Abi Syaibah, Rasulullah shalallahu-‘alaihi-wasallam juga bersabda: “Kaum wanita duduk dalam solat sebagaimana duduknya kaum lelaki” (Al-Mushannaf, no: 2788)

Syaikh Nashiruddin al-Albani rahimahullah (1420H) berkata: “Semua hadith yang menyebut tentang sifat solat Nabi menunjukkan solat lelaki dan wanita sama sahaja. Tidak wujud hadis yang menerangkan bahawa wanita dikecualikan daripada sebahagian pergerakan solat itu. Bahkan lafaz hadith yang umum itu merangkumi lelaki dan wanita” (Shifat Solat Nabi, ms. 189)

Selanjutnya, bagi menguatkan pendapat beliau yang menafikan adanya perbezaan tata cara solat antara kaum lelaki dengan kaum wanita, Syaikh Nashiruddin al-Albani rahimahullah juga membawa sebuah riwayat dari al-Bukhari dalam kitabnya, al-Tarikh al-Saghir, muka surat 95 dari ‘Ummu Darda yang berbunyi:

“Sesungguhnya (Ummu Darda) dalam solat, duduk seperti cara duduk lelaki, padahal beliau seorang perempuan yang ahli (pakar) fiqh” (Sifat Solat Nabi, ms. 240)

Selain itu, dalam sebuah hadith yang berbentuk umum juga, Rasulullah shalallahu-‘alaihi-wasallam bersabda: “Kaum wanita adalah saudara kembar bagi kaum lelaki”

Nama lengkap beliau ialah al-Muhaddits al-‘Allamah Abu ‘Abdirrahman Muhammad Nashr al-Din bin Nuh Najati al-Arna’uth al-Albani, dilahirkan pada 1333H bertepatan dengan 1914M di Skoder ibukota Albania-Eropa. Beliau merupakah seorang tokoh hadis yang unggul di abad ini lantaran usahanya yang banyak menganalisa dan menyaring hadis-hadis Rasulullah daripada riwayat yang sahih dengan yang maudhuk (palsu) dan dha’if (lemah). Beliau telah meninggal dunia pada 1240H, bertepatan dengan 1999M di Yordan. Lebih lanjut mengenai beliau, sila rujuk buku yang bertajuk Biografi Syaikh al-Albani: Mujaddid dan Ahli Hadis Abad Ini, Mubarak Bamuallim, terbitan Pustaka Asy-Syafi’e, Bogor, 2003.




Hadith ini diriwayatkan oleh Abu Daud (hadis no:204) dan at-Tirmizi (hadis no:105) daripada Siti Aisyah. Manakala riwayat ad-Darimi (hadis no:764) pula daripada Anas. Al-‘Aljuni rahimahullah berkata: “Ibn al-Qattan berkata bahawa hadith riwayat Aisyah di atas adalah dha’if (lemah), sedangkan riwayat Anas pula sahih” (Kasyfu al-Khafa’, jil. 1, ms. 248)

Al-Khittabi rahimahullah berkata: “Dalam memahami hadith, kebiasaannya apabila terdapat satu perintah yang ditujukan kepada kaum lelaki, ia juga (sebenarnya) merangkum wanita kecuali jika ada dalil khusus kepada kaum wanita. Sebahagian ulama’ berkata wanita tidak boleh duduk seperti lelaki. Hal ini berdasarkan kepada dua hadith dha’if”.

Al-Baihaqi rahimahullah berkata: “Dalam masalah ini (yakni larangan kaum wanita menyerupai cara solat kaum lelaki -pent) terdapat dua hadith dha’if dan kedua-duanya tidak boleh dijadikan hujah.

Pertama, menurut Atha’ bin al-‘Ajlan, Abu Nadhrah pernah mendengar Abu Sa’id al-Khudri radhiallahu-‘anhu meriwayatkan bahawa sahabat Rasulullah shalallahu-‘alaihi-wasallam berkata:

“Rasulullah memerintahkan kaum lelaki supaya merenggangkan anggota tubuh mereka ketika sujud dan baginda memerintahkan kaum wanita merapatkan dan merendahkan tubuh ketika sujud. Baginda juga memerintahkan agar kaum lelaki menyimpuhkan kaki kiri dan menegakkan kaki kanan ketika tahiyat. Sebaliknya, baginda memerintahkan kaum wanita duduk bersilang kaki di bawah paha”

Terhadap hadith ini, al-Baihaqi rahimahullah berkata: “Hadith ini (adalah hadith) mungkar”

Kedua, menurut Abu Muti’ al-Hakam bin Abdullah al-Bakhi, Umar bin Dzar pernah mendengar Mujahid meriwayatkan daripada Abdullah bin Umar bahawa beliau berkata bahawa Rasulullah shalallahu-‘alaihi-wasallam bersabda:

“Apabila seorang wanita duduk dalam solat, kemudian meletakkan pahanya di atas yang sebelahnya. Apabila sujud, dia merapatkan perutnya kepada kedua-dua pahanya seperti lazimnya dia menutup dirinya. Allah berkata: Wahai para malaikat-Ku, saksikanlah, sesungguhnya Aku telah mengampunkan dosa-dosa wanita itu”

Hadith ini telah diriwayatkan oleh Imam al-Baihaqi. Walau bagaimanapun, para ulama hadith (muhaddith) telah menilai hadith ini sebagai hadith dha’if kerana di dalam sanadnya terdapat seorang perawi yang bernama Abu Muti’ al-Bakhi. Ibnu Hajar rahimahullah berkata: “Ibn Ma’in berkata bahawa hadith ini tidak boleh dikira sebagai hujah. Dalam masa yang lain pula, beliau berkata hadith ini dha’if. Al-Bukhari juga sependapat dengan beliau dan menambah bahawa perawinya merupakan seorang Ahli Ra’yi. Demikian juga komen al-Nasaa’i” (Lisan al-Mizan, jil. 2, ms. 334)

Ketiga, Yazid bin Abu Habib berkata bahawa Rasulullah shalallahu-‘alaihi-wasallam pernah melewati dua orang wanita yang sedang mengerjakan solat. Kemudian baginda shalallahu-‘alaihi-wasallam bersabda:

“Ketika kamu sujud, rapatkanlah sebahagian anggota ke tanah. Dalam keadaan itu, wanita tidak sama kaum lelaki” (Diriwayatkan oleh Abu Daud dan al-Baihaqi)

Hadith di atas adalah hadith mursal dan termasuk dalam hadith dha’if. Ibn Abi Syaibah menyebutkan bebrapa atsar daripada sebahagian ulama’ salaf mengenai perbezaan duduk antara lelaki dan wanita. Hujahnya berdasarkan firman Allah dan sabda Rasulullah shalallahu-‘alaihi-wasallam. Kemudian, beliau menyebut daripada sebahagian ulama’ salaf yang lain bahawa cara mengerjakan solat bagi lelaki dan wanita adalam sama. (Al-Mushannaf, jil. 1, ms. 242)

Selain itu, Syaikh Muhammad bin Soleh al-‘Utsaimin rahimahullah juga turut menolak hujah yang membezakan cara solat kaum wanita dengan kaum lelaki. Menurutnya, kenyataan bahawa wanita tidak boleh merenggangkan tubuhnya di dalam solat sebaliknya hendaklah dirapatkan, boleh disanggah dalam beberapa aspek :

i. Alasan yang dikemukakan tidak dapat menolak kekuatan nas yang menyatakan bahawa wanita dan lelaki adalah sama dari segi mengamalkan hukum. Lebih-lebih lagi Rasulullah shalallahu-‘alaihi-wasallam pernah menyuruh semua umat Islam mendirikan solat seperti baginda mendirikannya. Perintah ini berbentuk umum, merangkumi lelaki dan wanita.

ii. Kenyataan di atas boleh dibatalkan ketika seorang wanita mengerjakan solat bersendirian. Wanita dituntut mengerjakan solat bersendirian di rumahnya tanpa kehadiran kaum lelaki. Ketika itu, dia tidak perlu merapatkan tubuhnya kerana tidak dilihat oleh lelaki.

iii. Mereka mengatakan bahawa wanita mesti mengangkat kedua-dua tangan ketika bertakbir. Sedangkan perbuatan itu lebih memalukan berbanding merenggangkan tubuh.

Pendapat yang tepat, wanita boleh melakukan setiap perkara yang dilakukan oleh lelaki dalam solat. Dia mesti mengangkat tangan dan merenggangkan anggota tubuhnya. Dia mesti meluruskan tulang belakang ketika rukuk dan menjauhkan sedikit perut daripada kedua-duabelah pahanya.Begitu juga meninggikan kedua-dua belah paha daripada kedua lutut ketika sujud. Dia juga perlu bersimpuh di atas lantai (tawarruk) ketika tahiyat akhir. (Al-Syarh al-Mumti’, jil. 3, ms. 303-304)

Jika seorang wanita mengerjakan solat di tempat yang boleh disaksikan oleh kaum lelaki (tempat yang terbuka) seperti di Masjid al-Haram atau di tempat awam kerana terdesak, dia hanya perlu menjaga auratnya agar tidak terbuka, bukan merapatkan anggotanya. Al-Imam al-Nawawi rahimahullah dalam kitabnya, al-Majmu’, jil. 3, ms. 455, menyebut wanita berbeza daripada lelaki dalam hal mengerjakan solat hanyalah dalam perkara-perkara berikut :

i. Wanita tidak wajib solat berjemaah di masjid. Berbeza dengan lelaki, dia diperintahkan berjemaah di masjid.
ii. Kedudukan saf imam wanita sama dengan lelaki, iaitu sebaik-baiknya, imam berdiri di tengah antara saf makmum.

iii. Makmum wanita hendaklah berdiri di belakang makmum lelaki, bukannya sama saf dengan lelaki.

iv. Saf paling belakang lebih afdhal daripada saf paling depan apabila wanita mengerjakan solat bersama-sama lelaki.

Demikian secara ringkas penjelasan mengenai persoalan perbezaan cara mengerjakan solat antara kamu wanita dengan kaum lelaki. Apa yang benar, tidak wujud sebarang perbezaan yang ketara antara kedua-duanya melainkan dalam perkara-perkara tertentu sahaja yang sangat terpencil sebagaimana yang telah dijelaskan oleh al-Imam al-Nawawi rahimahullah di atas. Semoga risalah ini dapat memberikan manfaat kepada sidang pembaca, khasnya bagi para muslimah. Wallahu-a’lam.

Alhamdulillah, pada ketika ini terdapat sejumlah buku dan VCD di pasaran yang bermanfaat untuk dijadikan rujukan oleh sidang pembaca sekalian bagi memahami tata-cara perlaksanaan solat Rasulullah berdasarkan keterangan al-hadis atau al-Sunnah yang sahih. Antara buku-buku yang penulis cadangkan adalah:

i. Sifat Solat Nabi: Kompilasi 3 Ulama (Syaikh ‘Abdul ‘Aziz bin Bazz, Syaikh Muhammad Nashiruddin Al-Albani dan Syaikh Muhammad bin Al-‘Uthaimin), terbitan Media Tarbiyah, Bogor, Jawa Barat, Indonesia, 2007. Buku ini sangat bernilai dalam memberi kefahaman yang jelas berkenaan kaifiat perlaksanaan solat berdasarkan tuntunan Sunnah Rasulullah yang sahih secara teori dan praktikal yang menyeluruh, bermula dari wudhuk sehinggalah kepada zikir-zikir selepas solat. Dipersilakan merujuk di sana.

ii. Solatlah Kamu Sebagaimana Kamu Melihat Aku Solat (berserta VCD), Abu Farouk Rasul bin Dahri, terbitan Perniagaan Jahabersa, Johor Bahru, 2007.

iii. Sifat Solat Nabi, Syaikh Muhammad Nashiruddin Al-Albani (edisi lengkap dalam 3 jilid), terbitan Griya Ilmu, Jakarta, 2007.

iv. Sifat Shalat Nabi (Edisi Revisi), Muhammad Nashiruddin Al-Albani, terbitan Media Hidayah, Yogyakarta, Indonesia, 1996.

Perhatian: Untuk membuat tempahan buku atau VCD sifat solat Nabi, sila hubungi sahabat penulis di talian: 013-3701152 (Saudara Nawawi), 014-8711474 (Saudara Ismail) dan 017-6240390 (Saudara Abu Nurul).

Penulis : Mohd Hairi Nonchi

0 ulasan:

  © Blogger template 'Soft' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP